Pages

Sunday 20 November 2011


BAB 6

  Okey… Are you understanding about preparation of Standard Solution?” tanya cikgu Siti.
  Yes….” Jawab pelajar-pelajar kelas 4  Alfa.
What should you do, Putri? If you get this question in examination” tanya cikgu kimia ini lagi.
Emm… I think the answer is first.. calculate the mass of solute needed to give the required volume and molarity. Second is the solute is weighed . Third, the solute is completely dissolved in distilled water and then, it is transferred to a volumetric flask partially filled with distilled water. Lastly, the distilled water is added to the calibration mark of volemetric flask and the flask is inverted to make sure mixing.” Berdiri aku menjawab soalan cikgu sambil memikirkan jawapannya.
Good Putri… Your answer is correct but what is the salt that insoluble with solution?” tanya cikgu kimiaku ini lagi.
Emm… Insoluble salt are Calcium suphate, Lead suphate, and Barium sulphate in sulphate salt. In chloride, it are Lead chloride and Silver chloride. All nitrate salts are soluble. In carbonate salt, all carbonate salts are insoluble except ANaK ion. Ammonium carbonate, Sodium carbonate and Potassium carbonate.” Jawabku lagi.
You’re very genius Putri. You answered the question confidently and correctly. Good job. In my target, you will give me A+ in chemistery. Don’t disappoint me okey?” ujat cikgu ini.
In Syaa Allah, teacher. I will do the best as I can.” Balasku pula.
Kriiiiiinngggggg…..
             Okey class, time up. See you again one month later. In this Final Exam, make sure you do the best. Don’t disappoint me. Okey.” Arah cikgu Siti.
            Thank you teacher….” Serentak murid-murid 4 Alfa mengucapkan terima kasih. Peperiksaan akhir tahun akan menjelang tiba, semua pelajar sibuk bercinta dengan buku untuk menjadi TOP STUDENT dalam exam ini nanti. Pelajar yang mendapat 7A dan  ke atas akan dinobatkan dengan gelaran TOP STUDENT di sekolah ini. Aku mahukan gelaran itu. Nekadku dalam hati.

“Kenapa dengan you ni Ely? Muram je... cuba citer dekat I...” soal Khatijah atau dipanggil Kat. Dah sedap-sedap nama Khatijah pergi tukar Kat. Kucing betul....
            I tengah benggang ar dengan Putri tu... Sakit hati I ni tau. Cikgu asyik puji dia tu pandai je dekat kelas. Benci....” Jawab Ely gedik.
            Alaa... kalau pandai tak beauty macam kita baik tak payah....” kata Tasya pula.
            Tu ar yang I benggang ni.. I ni 1000x ganda beauty and pretty tau.. Kenapa ar budak-budak lelaki tu asyik nak merapatkan diri dengan Putri... Buta ke yang I lagi cantik... “ jawab Ely perasan. Yang ini lagi satu mahkluk yang perasan diri tu terlajak cantik. Masuk kuali... goreng sendiri betul.... Isk..... Menyampah....
            “Entah... I pun tak tau kenapa boys dalam kelas kita tu... asyik-asyik bagi Putri tu surat ar, hadiah ar, bear la, bunga ar... Bukan Putri terimapun.. tapi tetap gak bagi macam-macam walaupun dia tak hargai.. Dasar jantan buta....” jawab Tasya angkuh.
            Tu yang I benggang... dia dah ambik keglamoran kita.. Sekarang dia dah makin popular di kalangan lelaki dan I tak boleh terima benda tu.... Maruah I jatuh kalau dia popular...” ujar Ely benggang.
            “I ada satu idea... tapi bukan sekarang plan ni dijalankan. I kena bincang dengan orang tu dulu. Kalau dia setuju... kita akan mulakan rancangan kita.” Kata Kat dengan senyuman sinis dibibir.
           
Putri sedang sibuk mengulangkaji di biliknya dengan penuh tekun dan fokus. N, Ot, Milo dan Pa’e sudah penat membaca buku. Jam sudah menunjukkan pukul 11. Dari tadi study si AI ni, otak dia tak tahu erti penat ke? Dari pukul 9 sampai pukul 11 budak ni study... tak rehat-rehat, tak pening ke otak dia study lama-lama. Dulu, masa ujian selaras 2.. dia relax je.. baca bukupun tidak.. tidur je memanjang tapi dapat 9A+ jugak. Yang dia hard sangat exam last year ni kenapa pulak. Pelik betul....
            Fuh... settle.” Jawabku lega.
            Settle?” Tanya kawanku serentak.
            “ Untuk final exam ini, semua chapter dalam semua buku aku dah baca. So sekarang tak payah nak baca lagi.” Jawabku selamba sambil merenggangkan semua otot-ototku yang sengal kerana tunduk selama 3 jam tadi.
            Semua subjek untuk exam?” serentak mereka memandang ke arahku.
            Yela....” jawabku pelik. Kenapa hodoh sangat muka blur dia orang ini?
            Hanya tiga jam kau belajar... dan kau dah habis semua matapelajaran yang kau ambik. Kau ambik kesusasteraan English sekalikan?” Tanya Ot dengan mata terbeliak.
            Yela... Akukan ambik dengan abang aku sekali.” Jawabku acuh tak acuh sambil menuju ke katil. Nak tidur.. dah penat nak dating dengan buku.
            “Bapak genius kau...”Jawab Milo pula.
            Tak de ar.... Biasa je...”jawabku dengan mata tertutup.
            What are the products of respiration in anaerobic respiration?” soal Pa’e.
            “....... 2 molecules of ATP...” jawabku dengan mata tertutup. Tak larat nak buka mata.
            Aerobic respiration?” Tanya Milo pantas.
            Emmm.... 38 molecules of ATP.” Jawabku lagi.
            What is the definition of speed?” Tanya N pula.
            Distance travelled per unit time or the rate of change of distance.” Jawabku lagi.
            Last question,  what is the formula for Pressure in Liquids?” Tanya Ot lagi.
            Emmm... Pressure equals with the depth, density of the liquid and the gravitational field strength.” Jawabku.
            “Korang ni soal macam mesingan.... tutup kaunter pertanyaan.. now, time to be sleeping beauty.. good night.” Jawabku lalu menarik selimut menutup seluruh badan.
            Giler ar AI... memang genius lagi bergeliga ar otak. Kita satu buku tuk exam esokpun tergagap-gagap nak jawab... dia boleh lak jawab sambil lewa.. dah tidur la pulak..” Jawab Ot terkejut.
            Tau tak pe...” kata kawan-kawan yang lain.


Adik... macam mana exam tadi?” Tanya abang teruja.
            Not bad.. still boleh jawab ar..” jawabku senang hati.
            Eley... orang pandai. Boleh ar senang hati...” Perli abangku.
            Eley... orang genius. Boleh ar suka hati perli orang.. Akhirnya exam dah habis..” Perliku pula.
            Adik......” bicara abangku terganggu dengan laungan kuat Epul.
            “Oit AI... pergi bilik guru disiplin sekarang. Emergency case!!!” Cakap Epul lelah. Penat berlari mencari kami di merata sekolah agaknya.

Masuk sahaja di dalam bilik guru disiplin, peluh mengalir membasahi dahi. Takutnya aku jumpa dengan cikgu ini. Muka je steady tapi dalam hati... nak pecah jantung aku berdegup. Di dalam bilik itu juga, aku lihat kawan-kawanku berbaris dihadapan cikgu ini.
            Kamu tahu kenapa kamu semua dipanggil ke bilik saya?” bicara cikgu Borhan.
            Saya dapat laporan, kamu semua telah membuli seorang pelajar empat bulan lepas di Dewan Makan aspuri. Betul atau tidak kata buat?”soal cikgu ini serius.
            Tidak...” jawab kami serentak.
            Jangan tipu saya.... cakap dengan jujur. Betul atau tidak kamu buat semua itu?” soal cikgu ini lagi.
            Tidak.... “ jawab kami lagi.
            Putri... betul atau tidak kamu telah kurang ajar dengan warden di situ?” Tanya beliau lagi.
            Tidak... Boleh saya tahu nama warden yang saya kurang ajar itu.” Soalku pula. Mesti mama Lisa ni.. tau ar aku ni tak sekaya anak buah dia.. jangan ar nak diskriminasi aku dekat sekolah ini. Aku tau ar sekolah ni hampir 98% anak-anak orang berada........
            Itu maklumat sulit..” jawab cikgu itu.
            “Sebenarnya, saya dan guru-guru lain juga.... tidak percaya kamu semua melakukan hal ini tetapi saya sebagai guru disiplin sekolah ini terpaksa meminta pengakuan kamu semua. Rekod kamu semua juga bersih dari sebarang kesalahan sebab itu kami tidak percaya perkara ini. Jadi saya kan lepaskan kamu, kamu semua boleh keluar kecuali kamu, Putri.” Arah cikgu Borhan.
            “Maaf cikgu, kenapa Putri perlu tinggal disini. Maaf kalau saya kurang ajar.” Ujar Ot berani.
            "Ada hal penting yang perlu saya bincang dengan Putri...." jawab cikgu yang penuh karisma ini.
            " Saya tak akan keluar dari sini... kalau Putri tak keluar sekali. Muktamad dan maaf saya melawan cikgu...." Jawab N serius sambil memandang guru disiplin ini.
            “Tolong jangan merumitkan keadaan... saya kata keluar dari bilik saya sekarang....” tegas cikgu sawo matang ini memberi arahan.
            “Maafkan saya cikgu, saya ingin berbincang sesuatu dengan kawan-kawan saya." arahku kepada mereka supaya masalah ini tidak semakin konflik.
            "Aku rasa elok korang keluar dulu. Apa-apa nanti aku cerita dekat korang. Jangan risau, aku okey..” sayu hatiku dengan sikap setia kawan mereka. Sahabat sejati....
            “Tapi....” Milo ingin membidas kataku tetapi aku cepat-cepat menyampuk.
            “Please.... ini permintaan aku.”
            “Okey.. aku faham. Kalau ada apa-apa nanti, ingat... kita orang selalu ada disisi kau.” Kata Pa'e sambil memelukku. Mereka keluar dengan hati yang berat dari bilik guru disiplin itu.
            “Okey cikgu... Kenapa ye?” soalku.




No comments:

Post a Comment