Pages

Sunday 20 November 2011


                                                  BAB 3

Waktu petang di asrama kami isi dengan prep di kelas untuk belajar tetapi aku dengan gengku, hehehe…. Jadi puteri beradu ar kami. Pelajar lelaki pergi menolong cikgu diasrama jadi mereka tidak prep di sekolah hari ini manakala pelajar perempuan yang lain ada yang sudah balik ke aspuri dan ada juga yang berada di perpustakaan. Jadi hanya aku dan gengku yang berada di kelas masa ini. Tiba-tiba….

            “ Oit…. AI ada orang nak jumpa kau.” Jerit Ot ditepi telingaku. Minah ini, cari bala betul. Aku pancung kepala tu kang baru tau. Kau ingat aku pekak ke? Bengangku di dalam hati. Aku dah ar mengantuk ini.
            “ Cantik bahasa.. sungguh tinggi lagi mulia bahasa yang cik gunakan. ‘SOPAN’ betul..” perliku kepada Ot.
            “Oh.. yeke? Jangan ar puji-puji ni. Malu ar..” dengan gaya gedik Ot berbicara sambil melenggok-lenggokkan jari telunjuknya. Pelik..
            “ Puji? Oit.. kau fikir aku pekak ke? Nasib baik aku tak da heart attack kalau tak tadi aku dah jalan dah pergi alam baru. Pastu aku cekik kau sekali biar kita jalan sama-sama pergi alam baru ye?” Perliku lagi. Ot hanya tersengih kerang busuknya, biasa ar gurau-gurau sayang... tak terasapun…
            “ Yela… Assalamualaikum AI… Fulamakkkk beb.. ayu habis aku ni bila bagi salam kat orang. Nasib baik tak da boy kat sini kalau tak, berebut dia orang datang pinang aku kat rumah. Biasa ar gadis melayu terakhir…” jawab Ot bangga.
            “ Berbulu telinga aku….” Ejek kawan-kawanku yang lain serentak. Padan muka, syok sendiri lagi.
            “Wei AI… ada orang nak jumpa kau. Senior kita, macho beb.. “ Belum sempat aku menjawab, Ot terus menarik aku dan mengajak kawanku yang lain follow kami.

Isk… mamat ni nak apa jumpa aku? Tersengih-sengih, meremang bulu roma aku. Dah ar pandang macam nak makan aku. Macam tak pernah nampak orang... dan macam tak pernah makan.. Bila tengok orang... Mama… tolong…. Putri takut….
10 minit kemudian….
            Senyap-sunyi lagi sepi. Asal ar mamat ni dari tadi senyap je. Cakap ar apa yang penting sangat yang nak dibicarakan. Menyusahkan betul, buang masa, tenaga dan tidur aku je. Kang tak pasal-pasal  mak guard tercinta  datang meronda kawasan sekolah ini kang, tak pasal-pasal aku kena cekup dengan mamat bisu ni. Pastu nanti habis ar nama baik lagi bersih aku dijaja kata aku kena tangkap basah sebab dating dekat taman sekolah. Tolong ar jangan siapa-siapa ronda taman  waktu ini. Ot inipun satu hal dengan geng aku, ada ke patut dia pergi tinggalkan aku berdua dengan mamat bisu ini. Bertambah dosa aku sebab berdua-duaan. Tak sayang kawan betul, kalau mamat ni apa-apakan aku macam mana? Siapa nak protect aku ini? Aku dah ar sepatah haram tak reti apa-apa dalam seni mempertahankan diri. Habis diri aku tak suci nanti. Oit otak… jauhnya kau fikir sampai pergi luar sempadan. Aku menggeleng-gelengkan kepala untuk menghapuskan fikiran karutku tadi.
            “ Sorry ye? Apa hal yang penting sangat tu sampai nak jumpa-jumpa ini? Kalau tak da hal penting, saya nak balik aspuri. Dah petang, saya nak solat Asar. Lagipun, kalau orang nampak kita kat sini nanti dia orang fikir kita dating pulak.” Akhirnya aku mengalah dalam perang bisu ini.
            “ Emm.. Putri free tak esok lepas habis sekolah? Boleh tak kita jumpa dekat belakang dewan esok? Kita dua orang je” Ceria senior ini berbicara. Dasar buaya tembaga tambah perak tambah gangsa betul.
            “Oooo.. tak busy nak makan dekat dewan makan. Pastu nk siapkan kerja kursus. Lepas tu, kena jumpa dengan cikgu………” belum sempat aku menghabiskan bebelanku dia menyampuk tanpa diundang.
            “ Kalau lusa macam mana? Tempat dan waktu yang sama…” jawabnya pula.
            “Ooo… lusa? Mula-mula, pergi dewan makan lepas tu, pergi pss tolong cikgu Mia. Lepas tu pulak, kena bersihkan bilik prep dari depan sampai belakang. Lepas tu lagi, kena…………..” sekali lagi bicaraku dipotong dengan kata-katanya lagi. Asyik nak menyampuk je. Memang kurang sabar manusia sorang ni.. Ngada-ngada betul…..
            “Bila Putri free?” tanyanya dengan muka penuh harapan. Bencinya… Penat aku goreng alasan tadi. Dah ar semua alasan tu hanya rekaan semata-mata. Kau ini tak faham-faham lagi ke yang aku tak nak jumpa kau.
            “Maaf sebab kurang ajar ye…  tapi mak bapak saya hantar saya ke sekolah untuk belajar bukan untuk berdating atau yang sewaktu dengannya. Setahu saya, lagi empat bulan senior dah nak SPM. Bukan ke lagi baik kalau senior gunakan masa yang terlajak terluang tu untuk belajar atau buat benda-benda yang boleh menjamin masa depan senior. Betul tak? Senior boleh pergi library. Nanti result SPM senior jugak yang bagus.” Kataku agar dia faham.
            “Hahaha… Kalau Putri nak tau. Hari-hari abang belajar dekat kelas tau. Mesti boleh skor SPM punya. Masa exam pertengahan tahun, abang dapat 5A+ 2A- 2B+ tau. Masa tu mememang abang tak belajar langsung tau. Abang tidur je memanjang sebab malas nak baca buku. Cuba Putri bayangkan, kalau abang belajar, mesti abang dapat full A+ kan? Anyway… thanks ye sebab Putri ambik berat pasal SPM abang nanti. I really appreciate..” jawab senior ini selamba. Bangganya dia bercerita, nak bagitau yang dia tu genius ar tu.. Bencinya aku jantan macam ni. Tak faham ke aku perli kau, bukan ambil berat pasal kau. Isk… manusia genius macam ini memang susah ar….
            “Oooo… Yeke… Tak pe ar... saya nak balik aspuri dulu.” Tanpa menunggu jawapannya, aku berlalu dengan langkah yang pantas. Kalau tunggu jawapan dia ar, mau nya sampai lusa aku tak balik aspuri.

No comments:

Post a Comment