Pages

Friday 2 December 2011


BAB 14

            “Pemenangnya ialah Putri bagi pelajar paling anggun bagi pelajar paling kacak, pemenangnya masih belum dipilih kerana Joe dan Arel mendapat jeritan yang hampir sama sehingga kami tidak dapat menobatkan pemenang sebenar. Saya meminta semua pelajar menjerit sekali lagi untuk menentukan pemenang sebenar.” Arah pengerusi majlis. Aku tiba-tiba rasa blur bila nama aku dinobat sebagai pemenang, otak aku tak tau nak buat apa? Aku hanya berdiri ditempatku tanpa bergerak selangkahpun ke hadapan. Blur tahap infinity ar ni sampai tak boleh fikir apa-apa dah. Disebabkan aku tak bergerak, Laila pun dengan baik hatinya menolak aku kehadapan pentas untuk menerima hadiah. Kononnya pengiring aku ar ni. Hehehe….
            Para pelajar sibuk menjerit untuk  dua orang lelaki ini. Siapalah yang akan memenangi pertandingan inipun aku tidak tahu. Mereka sama tampan sama macho tetapi bagi aku Arel macam lebih sikit peminatnya sebab dia ni suka mengayat orang. Mesti ar dia menang sebab fan dia boleh tahan ramai tau. Joe ni kata Milo hensem memang hensem tapi agak pendiam sikit. Kurang berkomunikasi dengan orang perempuan sangat walaupun peminatnya ramai. Orang perempuan dekat sekolah ni minat diapun sebab dia seorang lelaki yang misteri. Siapalah perempuan yang berjaya membongkar misteri dia ni.
            “Nampaknya kita sudah ada pemenangnya, pemenangnya ialah Arel. Arel mendapat jeritan suara yang paling kuat berbanding Joe tetapi mereka berdua memang saingan yang hebat.” Maklum pengerusi majlis sambil mengangkat tangan Arel menandakan kemenangan berpihak kepada Arel.
            Arel berjalan kearah pengetua sekolah kami untuk mengambil hadiah sambil tersenyum senang dengan kejayaannya itu. Tamat sahaja pertandingan ini, majlis diteruskan dengan pelbagai persembahan dari pelajar-pelajar. Terdapat pelbagai persembahan yang ditunjukkan oleh para pelajar sekolah ini antaranya ialah persembahan dikir barat, lakonan, nyanyian, sajak dan lain-lain lagi. Semua lampu yang terdapat didalam dewan dimatikan secara tiba-tiba, semua tetamu di dalam dewan sudah mula gelisah. Semua pintu di dalam dewan tiba-tiba ditutup serentak. Pelik sungguh,dewan begitu gelap sekali. Blackout ke?
Tiba-tiba kedengaran alunan muzik berkumandang di dalam dewan. Lagu ini ialah…
Well you done done me and you bet I felt it
I tried to be chill but you're so hot that I melted
I fell right through the cracks
And now I'm trying to get back
Before the cool done run out
I'll be giving it my bestest
Nothing's going to stop me but divine intervention
I reckon it's again my turn, to win some or learn some
But I won't hesitate no more, no more
It cannot wait, I'm yours
Tiba-tiba lampu pentas tersuluh kearah belakang dewan, semua orang memandang kearah cahaya itu disuluh. Seorang lelaki sedang berjalan dengan gayanya tersendiri sambil menyanyi baris-baris lirik lagu I’m yours menuju ke pentas. Orang itu ialah….. Alik.

                        Well open up your mind and see like me
                        Open up your plans and damn you're free
                        Look into your heart and you'll find love love love
                        Listen to the music of the moment people dance and sing
                        We're just one big family
                        And it's our God-forsaken right to be loved love loved love love
Lampu pentas terpadam sekali lagi apabila bait-bait lirik disambung oleh orang lain. Dewan menjadi gelap sekali lagi. Hanya kedengaran suara lelaki yang menyanyikan lirik itu. Suara ini macam kukenal. Lampu tersuluh dekat denganku, silaunya. Abang, dia yang menyanyi rupanya patutpun macam kukenal suara ini. Abang menyanyi dengan senyuman sambil berjalan ke arah pentas. Lampu terpadam lagi apabila orang lain yang menyambung nyanyian abang.

                        So I won't hesitate no more, no more
                        It cannot wait I'm sure
                        There's no need to complicate
                        Our time is short
                        This is our fate, I'm yours
Lampu pentas terbuka kembali menyuluh ke arah tangga di hadapan pentas. Arel menyanyi sambil duduk diatas tangga menghadap tetamu makan malam ini dengan sekilas senyuman nak goda awek-awek dalam dewan ar tu. Playboy betul…[ Lyrics from: http://www.lyricsmode.com/lyrics/j/jason_mraz/im_yours.html ]
                        And do ya want to scooch on over closer dear, 
                        And I will nibble your ear

                        I've been spending way too long checking my tongue in the mirror
                        And bending over backwards just to try to see ya clearer
                        But my breath fogged up the glass
                        And so I drew a new face and I laughed
                        I guess what I'm saying is there ain't no better reason
                        To rid yourself of vanities and just go with the seasons
Lampu terpadam lagi. Suara bertukar, orang meneka siapa pula selepas ini? Epul atau Shah? Lampu tersuluh ke arah pentas. Epul sedang menyanyi di tempat pengerusi majlis berbicara. Menyanyi dengan penuh merdu. Lampu terpadam bila habisnya nyanyian Epul.
It's what we aim to do
            Our name is our virtue

            I won't hesitate no more, no more
            It cannot wait I'm yours
            There's no need to complicate
            Our time is short
            This is our fate, I'm yours
            Lampu terpasang lagi dan menyuluh ke arah tengah dewan. Lampu tersuluh ke arah Shah yang sedang berjalan menuju ke pentas dengan yakinnya. Lampu terpadam tetapi suara Shah tetap kedengaran menghabiskan lirik lagunya. Semua lampu di dalam dewan terbuka semula selepas tamatnya lirik yang dinyanyikan Shah. Di pentas, kelihatan lima lelaki yang berdiri di atas pentas bersama-sama sambil menyanyikan sambungan lirik I’m Your seterusnya.

                        Well open up your mind and see like me
                        Open up your plans and damn you're free
                        Look into your heart and you'll find that the sky is yours
                        So please don't, please don't, please don't, there's 
                        No need to complicate cause our time is short this 
                        Oh this oh this oh this is our fate, I'm yours

            Mereka menyanyi dengan suara yang merdu dan yakin. Setiap sudut dewan mendengar suara merdu mereka bergabung menjadi satu. Apabila lirik yang dinyanyikan habis, Shah berucap.
            “ Assalamualaikum dan selamat malam kepada semua tetamu pada mala mini. Terimalah nyanyian dari kami dengan tajuk lagunya, I’m yours…”
Well you done done me and you bet I felt it
I tried to be chill but you're so hot that I melted
I fell right through the cracks
And now I'm trying to get back
Before the cool done run out
I'll be giving it my bestest
Nothing's going to stop me but divine intervention
I reckon it's again my turn, to win some or learn som
But I won't hesitate no more, no more
It cannot wait, I'm yours
Mereka berlima menyanyi semula lagu itu sambil berjalan turun  dari pentas. Mawar di kocek baju dikeluar lalu dipegang. Mereka berlima berjalan ke bahagian tengah dewan lalu berpecah.

Well open up your mind and see like me
Open up your plans and damn you're free
Look into your heart and you'll find love love love
Listen to the music of the moment people dance and sing
We're just one big family
And it's our God-forsaken right to be loved love loved love love

So I won't hesitate no more, no more
It cannot wait I'm sure
There's no need to complicate
Our time is short
This is our fate, I'm yours
Alik berjalan kearah meja kami dengan senyuman paling menawan rasanya lalu berhenti dihadapan Pa’e. Bunga mawar dihulur kepada Pa’e sambil melutut. Semua pelajar bersorak menyuruh Pa’e menyambut pemberian Alik. Pa’e tersenyum lalu mengambilnya.
Shah pergi ke belakang dewan dan menuju ke arah dengan gaya gentlemennya lalu melutut seperti Alik dihadapan seorang pelajar tingkatan tiga perempuan. Perempuan itu ialah pasangannya pada malam ini, namanya ialah Suzy. Suzy juga seperti Pa’e menerima bunga pemberian Shah dengan sekilas senyuman.
Epul berjalan menuju kearah pasangannya di bahagian kanan dewan lalu melutut seperti Alik dan Shah. Dia memberi bunga  itu kepada seorang gadis comel tingkatan dua yang bernama Kasih. Ceria Kasih menerima bunga dari Epul.
            Abang  berjalan ke sudut hadapan dewan sambil memegang mawar  dengan senyuman dibibir. Aku rasa bila dilihat betul-betul, abang seperti berjalan ke arah Ely. Adakah abang ingin member bunga itu kepada Ely. Oh tidak! Abangku suka Ely ke? Kawan-kawan Ely mula mengusik Ely mengatakan abangku ingin memberi mawar itu kepadanya. Ely tanpa segan silu terus bangun lalu berjalan menemui abangku untuk mengambil mawarnya, tapi sayang. Abang terus berjalan melepasi Ely lalu memberikan bunga itu kepada cikgu Mia yang berada di muja hadapan. Ely terus kembali ketempatnya apabila abangku memberi bunga itu kepada orang lain, bukan dirinya. Muka Ely sudah merah menahan malu kerana sikap syok sendirinya tadi. Pelajar-pelajar yang memerhatikan kejadian itu tergelak-gelak dengan agenda tadi.
            Kini tinggal seorang sahaja lelaki yang belum memberi mawar merahnya. Arel berjalan menuju ke arah peminat setianya iaitu Tasha. Tasha juga seperti Ely dipuji-puji kerana Arel seperti ingin member mawar kepadanya. Tasha hanya memandang Arel dengan segunung harapan agar Arel memberikan bunga itu kepadanya. Aku dibelakang Tasha hanya memerhatikan sahaja gerak-geri Arel. Aku tidak menaruh harapan yang Arel akan memberikan mawar itu kepadaku walaupun dia berpasangan denganku. Tiba-tiba Arel melutut, dihadapannya kini ialah aku dan Tasha. Mata Arel memandang tepat ke arah Tasha, mungkin dia ingin memberi bunga itu pada Tasha. Sangkaan meleset, bunga dihulurkan kepadaku dengan senyuman. Aku teragak-agak untuk mengambil bunga ini. Untuk aku atau untuk Tasha. Arel tersenyum lalu berkata.
“It’s yours..” aku mengambil bunga itu perlahan-lahan dengan senyuman. Selepas bunga bertukar tangan, Arel bangun meninggalkanku  untuk bersama kawan-kawannya menyanyi diatas pentas. Yes, aku berjaya.Getus hati Arel.   from: http://www.lyricsmode.com/lyrics/j/jason_mraz/im_yours.html ]
                        And do ya want to scooch on over closer dear, 
                        And I will nibble your ear

                        I've been spending way too long checking my tongue in the mirror
                        And bending over backwards just to try to see ya clearer
                        But my breath fogged up the glass
                        And so I drew a new face and I laughed
                        I guess what I'm saying is there ain't no better reason
                        To rid yourself of vanities and just go with the seasons
                        It's what we aim to do
                        Our name is our virtue

                        I won't hesitate no more, no more
                        It cannot wait I'm yours
                        There's no need to complicate
                        Our time is short
                        This is our fate, I'm yours

                        Well open up your mind and see like me
                        Open up your plans and damn you're free
                        Look into your heart and you'll find that the sky is yours
                        So please don't, please don't, please don't, there's 
                        No need to complicate cause our time is short this 
                        Oh this oh this oh this is our fate, I'm yours

            Mereka berlima menghabiskan lagu I’m yours itu bersama-sama diatas pentas dengan penuh semangat. Malam terakhir untuk tahun ini disekolah baru sungguh menyeronokkan. Kenangan  terindah dikongsi bersama rakan-rakan dengan bergambar bersama-sama.


            Esok paginya, semua pelajar SMK Putra Omar pulang ke rumah masing-masing untuk menghabiskan cuti akhir tahun. Ada yang menangis... ada yang bergembira... ada yang tak feeling langsung.. macam-macam gelagat.. macam-macam perangai.

No comments:

Post a Comment